تفاوت اسنپ شات و versioning
نوشته شده توسط : ساحل

گر به طور چکیده بخواهیم تعریفی از Snapshot ارایه دهیم، می‌توانیم بگوییم که Snapshot به راستی Versioning است. اکنون ورژنینگ یعنی چه؟

Versioning چیست؟
ورژنینگ یعنی برپایی و مدیریت چندین نسخه از یک محصول اسنپ شات که همگی آنها یک عملکرد دارند اما یا بهبود یافته‌اند یا آپگرید شده‌اند یا کاستومایز شده‌اند. این اصطلاح اصولا برای سیستم عامل‌ها، نرم ادوات و وب سرویس‌ها استفاده می‌شود.

Snapshot چیست؟
برگردیم به Snapshot. در ادامه تعریف آن اضافه می‌کنم که Snapshot یعنی توانایی غیرفعال کردن یک تغییر (Undo A Change). بیایید مثالی بزنیم: اگر هر ساعت یک Snapshot بگیرید، تمام فایل‌ها و فولدرها می‌توانند به وضعیتی برگردند که در هر یک از Snapshot های گرفته شده داشته‌اند. پس اگر ویروسی شده باشید می‌توانید فایل‌ها و فولدرها و کل Volume ها را به وضعیتی برگردانید که پیش از درگیر شدن با ویروس داشته‌اید.

اکنون می‌دانید که اسنپ شات و ورژنینگ چه ویژگی‌هایی دارند. سوال اینجاست: اسنپ شات چه تفاوتی با بکاپ دارد؟ در این نوشتار پذیرش این سوال را خواهید یافت.

تفاوت Backup و Snapshot
بکاپ، کپی کاملی از اطلاعات است . اگر 5 ترابایت دیتا داشته باشید، هر کپی، 5 ترابایت دیگر محیط‌ اشغال می‌کند. اگر ساعتی یک بکاپ بگیرید پس از 10 ساعت، 50 ترابایت فضا لازم دارید. بعد دقیقا به همین دلیل، اندوخته چندین نسخه بکاپ چندان رایج نیست و بکاپگیری برای Versioning مناسب نیست.البته به کارگیری کالاها حامی گیری از Incremental و Differential میتوانید حجم بک آپ های بعدی از نقطه بک اپ کامل را تفریق دهید ،

پیشنهاد می‎کنیم بخوانید:
آموزش تعبيه پشتیبان از سرور مجازی لینوکس ( Linux VPS Backup)
از جهت سایر Snapshot ها برای ورژنینگ عالی است چون اسنپ شات کاملا از جنس بکاپ نیست و می‌توانید نسخه‌های بسیاری داشته باشید بدون اینکه فضای زیادی اشغال کنند. یک Snapshot فقط احتیاج به اندوخته اطلاعاتِ لازم برای Undo A Change کردن دارد که مایه می‌شود فضای اقلیت نسبت به بکاپ لازم داشته باشد. البته اسنپ شات همانطور که گفته شد از جنس بک آپ نیست بلکه نقطه ای را به عنوان نقطه بازگشت در نظر گرفته و دگرگونی ها پس متعلق به را جهت بازگشت به آن نقطه رصد می کند

بکاپ یا اسنپ شات ؟
اما برویم سراغ سایر تفاوت های بکاپ و اسنپ شات.

Snapshot، ویژه همان سیستمی است که از آن اسنپ شات گرفته می‌شود اما از بکاپ می‌توان در سیستم‌هایی غیر از سیستمی که از آن بکاپ تعبيه شده، برای بازگرداندن استعمال کرد.
هنگام بازگرداندن، تنها بیچارگی به برگزیدن اسنپ شات است ولی از آنجایی که Backup، کپی کاملی از اطلاعات است، به تنظیمات بیشتری نیاز دارد.
از Snapshot برای بازگرداندن سیستم به چگونگی قبلی کاربرد می‌شود ولی از بکاپ برای بازیابی اطلاعات می‌توان استفاده کرد.
در صورت بروز سخت سخت افزاری در سیستم، سایر نمی‎توانید با اسنپ شات، سیستم را بازگردانید بلکه باید با بکاپ این پیشه اتمام شود.
اسنپ شات بهتر است یا بکاپ؟
همه چیز پیوستگی به مورد کاربرد شما دارد. به عنوان نمونه برای راه‌اندازی نرم اسباب و سرویس، Snapshot بهتر است و در مبحث امنیت و نگهداری از اطلاعات، بکاپگیری پیشنهاد می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: